Tracking

Forudsætningen for en effektiv digital strategi er en dataindsamlig, der giver dig indsigt i performance.
Forside - Rådgivning - Tracking

Sæt digitale mål og få en effektiv markedsføring

Med et webanalyseværktøj får du en detaljeret statistik om brugeradfærd på dit website. Adhost begynder et hvert samarbejde med at kortlægge de vigtigste KPI’er og opsætte den nødvendige tracking for at kunne levere en datadrevet løsning med fokus på performance og målbare resultater.

Det oplagte valg gennem de seneste mange år har været programmet Google Analytics. Dog blev det i september 2022 erklæret ulovligt at bruge af datatilsynet. Læs mere længere nede på siden omkring alternativer og løsninger på denne udmelding.

Start med et gratis rådgivningsmøde

Lad os afdække din virksomheds fulde potentiale.

Det er helt uforpligtende.

Book nu

Et godt tracking setup giver dig indsigt i bl.a.:
Hvor de besøgende kommer fra
• Hvem de besøgende er
• Hvad de besøgende kigger på
• Hvor lang tid besøgende besøger sitet
• Hvad de besøgende foretager sig (eksempelvis; køb, tilmelding, download…)?
• Hvilke enheder de besøgende bruger (eksempelvis; mobil, tablet, desktop)
• Hvor de besøgende forlader sitet
• Hvilke sider der er mest besøgt
• Attribuering af andre kanaler til fx konverteringer eller køb

Integration med annonceplatforme

Et effektivt trackingsetup opsamler ikke bare data på dit eget website. Det sender også data tilbage til fx annoncesystemer omkring brugernes engagement og konverteringsevne. Dette gøres via et API som fx “Facebook pixel” og med dette installeret kan du i langt højere grad udnytte de algoritmer og AI-motorer, som de store annonceplatforme benytter. 
Desuden vil det i nogle tilfælde og være muligt at trække data ind fra en anden platform direkte i analyseprogrammet så du hurtigt og enkelt kan skabe dig et overblik over dine aktiviteter. Det kan du fx gøre med en Google Ads integration til Google Analytics.

Nyhed 2023

Adhost|FLEX

Adhost lancerer markedets bedste og mest fleksible bureauaftale.

Læs mere

Call Tracking

Call Tracking sporer og dokumenterer opkald, så det bliver nemmere at finde frem til, hvordan besøgende kan omsættes til kunder. Med Call Tracking bliver det tydeligt, hvilke kampagner der konverterer bedst, og hvilke kanaler, der bidrager til flest opkald. Derudover viser Call Tracking, hvornår og hvad der får kunder til at ringe, så det bliver det nemmere at tilpasse markedsføring i forhold til brugernes adfærd. Vores inteligente call tracking software kan både bruges online og offline.

Dashboard – visualisering af dine online data.

For mange virksomheder er det svært at holde overblik over de mange datakilder, som der jongleres med til daglig. Dashboard er et system, der samler alle vigtige digitale KPI’er i et view, som er tilpasset en afdeling eller virksomheden som helhed. Med vores Dashboard er det nemt at holde overblik og sikre, at der ikke går vigtig data tabt i en travl hverdag.

Hos Adhost har vi bred erfaring med opsætning og tilpasning af dashboards og templates. Vi hjælper din virksomhed med at få overblik over KPI’er gennem data fra eksempelvis:

Google Analytics
• Adobe analytics (Sitecatalyst)
• Google Ads/SEO
• Customer relationship management (CRM)
• Social medier (Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn)
• E-mail marketing
• Microsoft Bing Ads
• Call Tracking

Vi hjælper jer med at:
Connect data (API, SQL, FTP)
• Opsætning af KPI´er og dashboard templates
• Visualisering af data
• Løbende monitorering og tilretning af dashboards
• Sparring og feedback på data

Kontakt Adhost, hvis din virksomhed har brug for kvalificeret rådgivning om webanalyse og få indsigt i hvordan du får det maksimale ud af din trafik.Vi hjælper med alt fra valg af program til  opsætning af systemet, tracking af e-handel og målstyring på konkrete optimeringstiltag.

Morten Krabbe Stegger

Start med et gratis inspirationsmøde

Lad os afdække din virksomheds fulde potentiale.

  • Bedre ranking på søgemaskiner
  • Best practice på sociale medier
  • Konverteringsoptimering
  • Konkurrentanalyse
  • Inspiration til AI og ChatGPT
  • Budgetoptimering (ROAS)
  • Korrekt tracking og GDPR

Det er helt uforpligtende.

 

Nyhed 2023

Adhost|FLEX

Adhost lancerer markedets bedste og mest fleksible bureauaftale.

Læs mere

Datatilsynets erklærer brugen af Google Analytics ulovligt.
– Læs her hvilke løsninger du kan benytte dig af.

30. NOVEMBER 2022 – AF NIKOLAJ KLENA OG MORTEN KRABBE STEGGER

Datatilsynet erklærede d. 21. september 2022 at Google ikke overholder den europæiske GDPR-lovgivning. Med afgørelsen kommer her vores en vejledning og bud på hvordan du kan håndtere problematikken. Vi peger grundlæggende på 3 løsninger:

  1.  At erstatte Google Analytics med et andet analyse værktøj.
  2. At ændre på datahåndteringen så Google Analytics bliver lovligt.
  3. At slette al sporing på din hjemmeside

Alle 3 løsninger, der er forbundet med relativt store konsekvenser.

Den første løsning giver udfordringer med historik og benchmark, ligesom implementeringen ikke nødvendigvis er helt smertefri. Men lige nu – nok det bedste alternativ. Den anden løsning bygger på at ændre opsætning så dataen bliver pseudonymiseret inden den bliver sendt til. Men skal man følge den nuværende vejledning mister man så meget information om brugerne, at det data du står tilbage med, nærmest ikke kan bruges i en performance orienteret sammenhæng. Fx vil du miste informationer om hvilke kilder dine brugere kommer fra. De sidste løsning med at slette alt sporing er kun for de virksomheder, som enten slet ikke, eller kun i meget begrænset omfang bruger penge på markedsføring.

Skal vi gå i panik?

Nej. Datatilsynet har meldt ud at de ikke aktivt vil opsøge sager i 2022 og at de har forståelse for at danske virksomheder skal have tid til at undersøge deres alternativer. Når det så er sagt, kan datatilsynet løbende modtage klager fra brugerne, som de i en given sag, kan vurdere nødvendigt at tage op. Bøden er sat til minimum 40.000,- så det er altså ikke helt uden risiko at vente alt for længe.

Hvad er problemet med Google Analytics?

Kort fortalt indsamler Google Analytics data på europæiske borgere, som bliver behandlet i USA via Google LCC. Da GDPR lovgivningen i USA ikke flugter med den Europæiske er det altså ikke lovligt at dataen behandles uden for EU. Derudover bliver der i afgørelserne også påpeget manglende anonymisering af brugere, fx. at man kan identificere IP adresser. Alt i alt gør det at Google Analytics, uden yderligere tiltag, ikke lever op til EU lov.

Hvad er vejledningen fra datatilsynet?

Med afgørelsen kom også en vejledning. Datatilsynet siger at man som virksomhed nu skal lægge en plan for at lovliggøre brugen af Google Analytics eller at man slet og ret skal ophøre med at bruge Google Analytics. Vejledningen opfordrer bl.a. til at man foretager nogle tekniske foranstaltninger, som kan gøre brugen lovlig.

Hvad kan man gøre?

        Installer et nyt analyseværktøj, Matomo (og slet Google Analytics). Denne løsning fjerner alle GA-elementer og et nyt analyseværktøj med base i EU vil blive installeret. Inden vi sletter Google Analytics laves der et export af så meget data som muligt, så man til en hvis grad kan skabe en historisk sammenligning.Vi installere herefter det nye analyseværktøj 

Matomo som bl.a. inkluderer følgende fordele:

  • Bedre dataindsamling end Google Analytics
  • Ingen datasampling = præcis data
  • 100% anonymiseret
  • 100% data ejerskab
  • 100% GDPR compliant
  • I mange tilfælde kan historik fra Google Analytics importeres.
  • Europæiske servere

Pris fra DKK 2.995,- + DKK 160,- pr måned til server.
(Har du et avanceret marketing setup eller mange besøgende på dit site kan omkostningen være højere)

Pseudonymiserdine data og fortsæt med Google Analytics 

    • Ved at sætte en server op som filtrerer dine data inden den sendes til Google Analytics (og USA) vil dette gøre brugen af GA lovlig.
      Desværre betyder det også at du (for at leve op til EU regulativet) kun må sende ganske få oplysninger om dine brugere videre til Google Analytics. Dermed bliver datakvaliteten så udvandet, at det i praksis bliver tæt på uanvendeligt som analyseværktøj. Fx mister du dine kanaler og UTM-koder – i praksis står du tilbage med en avanceret kundetæller.
    • Men når/hvis dataaftalen mellem Europa og USA ratificeres, kan det være en fordel at man har beholdt Google Analytics.

Pris fra DKK 4.995,- + DKK 200,- pr måned til server.

Slette GA-koden fra din hjemmeside, (og sikre data til senere brug).Med denne løsning sletter slet og ret Google Analytics og alt historisk data uden mulighed for at tracke på din hjemmeside.Vi kan tage backup af data i det omfang det kan lade sig gøre at eksportere dataen.

Vi anbefaler ikke denne løsning da HELE datagrundlaget forsvinder og alle fremtidige beslutninger skal træffes ”i mørke”

Pris uden data eksport DKK 995,-
Pris med data eksport fra DKK 1.995,- 

Gør intet (Afvent om der kommer en ny dataaftale mellem EU og USA)

Fortsæt med Google Analytics som hidtil med den risiko at I ikke lever op til gældende lovgivning. Den nye dataaftale mellem Europa og USA er undervejs, men den bliver formentlig tidligst godkendt i foråret 2023, hvis den bliver godkendt.

Risikoen er en bøde på minimum DKK 40.000,-

Skal vi tage en snak?

Udfyld formularen herunder og bliv kontaktet allerede i dag.

"*" indikerer påkrævede felter

Morten Krabbe Stegger
Head of SEO