Når dit website har eksisteret i en længere periode, har det opnået en vis mængde værdi i søgemaskinerne. Denne værdi er guld værd, når det gælder om at få besøgende ind på dit website. I forbindelse med flytningen af dit website kan du risikere at løbe ind i nogle udfordringer og miste den gode værdi og dine placeringer i søgemaskinerne, hvis ikke du sørger for at udføre nedenstående indsatser.
Websitets URL-struktur
Ved flytningen af dit website er det først og fremmest vigtigt at undersøge, om det er en mulighed at bevare de nuværende URL-adresser, eller om de bør optimeres, så de bliver korte, læservenlige og indeholder relevante søgeord. Hvis dit website i forvejen består af en god og enkel URL-struktur, bør du gå efter at beholde den helt samme struktur, når websitet flyttes. Består dit website derimod af lange eller snørklede URL-adresser, bør du i stedet skifte til en god og langsigtet struktur med optimerede URL-adresser.
301 redirects
301 redirects er en af de vigtigste metoder til at fortælle søgemaskinerne, at dit website er blevet flyttet. Ved hjælp af 301 redirects gør du søgemaskinerne opmærksomme på dine ændringer, så både søgemaskinerne og de besøgende bliver omdirigeret fra den gamle URL-adresse til den nye. Et 301 redirect fortæller dermed, at den pågældende side er flyttet permanent til et nyt sted.
Hvis en besøgende kommer ind på en slettet side, og du ikke har lavet et 301 redirect eller en brugervenlig 404 fejlside, vil den besøgende få en besked om, at siden ikke findes. Derved risikerer du, at den besøgende giver op og vælger et konkurrerende website. Med et 301 redirect omdirigeres den besøgende til det sted, hvor siden er flyttet hen eller til en anden lignende og relevant side.
404 fejlside
En 404 fejlside er den side, som de besøgende lander på, hvis der af en eller anden grund er opstået en fejl. Hvis du ikke allerede
har en brugervenlig 404 fejlside på dit website, er det fornuftigt at oprette en i forbindelse med flytningen af dit website.
Sørg for, at din 404 fejlside ligner resten af websitet, indeholder en god tekst og har nogle relevante
links. På den måde er der en større chance for, at de besøgende bliver på dit website, frem for at forsvinde igen med det samme.
Page Titles og Meta Decriptions
Page Titles og Meta Descriptions har stor betydning for, om siderne kan bevare de samme placeringer, efter at websitet er flyttet. Derfor er det vigtigt, at du får flyttet dem med over på det nye website, så du undgår markante ændringer i placeringerne i de organiske søgeresultater. I samme omgang har du mulighed for at optimere sidernes titler og beskrivelser, så de er tilpasset Googles nyeste retningslinjer.
Øg brugervenligheden
Dine besøgendes adfærd på dit website er altafgørende, og når du er i gang med at flytte dit website, har du god mulighed for også at forbedre denne del.
Ved at gøre dit website brugervenligt og nemt at navigere rundt på, kan du langt hurtigere konvertere dine besøgende til kunder. Et brugervenligt website opfylder de besøgendes behov og giver dem mulighed for at nå deres mål så effektivt som muligt. Helt konkret betyder det, at du kan opnå længere besøg, flere gentagende besøg, henvisninger fra tidligere besøgende og vigtigst af alt, øget konvertering.
Hos Adhost hjælper vi dig med, at få værdien fra dit gamle website med over på det nye, så dit website bevarer de gode placeringer. Vi hjælper dig desuden med at optimere dit website visuelt, teknisk og indholdsmæssigt, så du er sikret den bedste løsning i forbindelse med flytning af dit website.