Når Google skal vurdere dit website, fokuseres der på mere end 350 forskellige faktorer, men der er især et signal, som Google vægter meget højt – og det er links. Links er hoved-essensen for gode placeringer i Googles søgeresultater, da de fungerer som en form for anbefaling af dit website eller en service til dine besøgende.
I dag ser Google mere nuanceret på links end førhen og nedprioriterer dermed websites, der enten overoptimerer eller ikke vægter en effektiv linkstruktur højt. Derfor er det essentielt, at dit website har en struktureret og gennemarbejdet linkprofil – både internt og eksternt.
Indgående links
Google bruger indgående links til at vurdere værdien af dit website. Når andre websites linker til dig, vurderer Google dit website, som en kilde med relevante informationer om det søgeord, der linkes med.
Værdifulde indgående links ses som anbefalinger, hvilket giver dit website gode placeringer. Det vil sige, jo flere indgående links dit website får, des højere bliver dit websites placeringer i søgeresultaterne.
Udgående link
Hvor indgående links ses som anbefalinger af dit website, ses udgående links som en service til dine besøgende. Ved at linke til andre websites med relevant indhold for dine besøgende, yder du en god service, og det tillægger Google en høj værdi.
Intern linkstruktur
En god intern linkstruktur er vigtig for din søgemaskineoptimering, da den hjælper søgemaskinernes robotter til at indeksere alle dine sider. Den interne linkstruktur er især vigtig, da du får åbnet op for nogle gode placeringsmuligheder på Google, ved at alle sider hurtigere indekseres. Derfor bør du have en intern linkstruktur med mange forskellige links og varierede ankertekster.
Ankertekster
En ankertekst er den synlige og klikbare tekst i et link, og netop fordi ankertekster anvendes til at indikere, hvad brugerne kan forvente at finde, er de ligeledes et vigtigt signal for søgemaskiner. Når du laver ankertekster til dine links, handler det om at tænke logisk og gøre dem så naturlige som muligt. Som udgangspunkt bør du undgå at linke blot med det primære søgeord, men har du en forklarende artikel om et ord, vil det være naturligt kun at linke med det pågældende ord.
Behov for sparring?
Linkbuilding kan være meget diffust og avanceret at arbejde med. Derfor er struktureret, gennemtænkt og kontinuerligt arbejde en forudsætning for at opnå effektiv og intelligent linkbuilding. Hos Adhost hjælper vi dig med at opbygge en stærk linkprofil, der øger dit websites synlighed på Google.