Mobilvenlighed påvirker rangering direkte

Hvis dit website ikke er mobiloptimeret, risikerer du at miste gode placeringer
Forside - Mobilvenlighed påvirker rangering direkte

Gennem de seneste år har der været kraftig stigning i brugen af mobile enheder. Trafik til websites fra mobile enheder er vokset med hele 62% siden 2014. Google implementerede derfor den 21. april i år en ny algoritme, der straffer websites, som ikke er mobilvenlige. Algoritmen gør, at søgeresultaterne for websites, der ikke er mobiloptimeret, bliver nedprioriteret. Dog gælder nedprioriteringen i søgeresultaterne kun for individuelle sider, hvilket gør, at det kun er de sider, som ikke er mobilvenlige, der bliver nedprioriteret. Algoritmen gælder kun for søgninger fra smartphones og ikke fra tablets – endnu.

mobilvenligt_website_model

Synlighed på Google er alfa omega
I gennemsnit kommer 95% af alle besøg fra søgemaskiner fra Google. Derfor er det utrolig vigtigt, at dit website er synligt i Googles resultater. Der er mange faktorer, der spiller ind, når Google vurderer dit websites mobilperformance. De to vigtigste faktorer, som Google analyserer på, er hastighed og brugervenlighed – to faktorer som naturligt går hånd i hånd, fordi et langsomt website ganske enkelt ikke er brugervenligt.

Brugernes signaler, eller mangel på samme, er vigtige for Google og tages derfor med i vurderingen af dit website. Hvis de besøgende vender hurtigt tilbage til søgeresultatsiden efter at have klikket på dit website, eller hvis brugerne slet ikke besøger dit website, påvirker det naturligvis din rangering negativt. Siden november 2014 har Google markeret mobilvenlige sites på søgeresultatsiden for søgninger fra en mobiltelefon. Den service gør, at brugere som søger fra en mobiltelefon nemt kan frasortere websites, der ikke er mobilvenlige. Det betyder, at hvis dit website ikke er mobilvenligt, er du en af dem, der bliver frasorteret.

Er dit website mobilvenligt?
Der er en række punkter, som du selv kan tjekke for at undgå, at Google diskvalificerer dit website som mobilvenligt.
– Er teksten på dit website læsbar, så brugeren ikke er nødt til at zoome for at læse indholdet?
– Vises hele websitets brede, så brugeren ikke skal slide til siderne for at se hele websitets brede?
– Er dine trykbare ikoner tydelige og nemme at tilgå?

Hjælp til selvhjælp – værktøjer
Google har udviklet værktøjet Test af mobilvenlighed, der hurtigt fortæller dig, om dit website er mobilvenligt.

Hvis du vil have et mere detaljeret overblik over, hvordan du kan forbedre dit websites performance, er Googles værktøj PageSpeed Insights meget brugbart. Værktøjet fortæller præcist, hvilke svagheder dit website har, og hvordan problemerne løses.

Nikolaj Klena

Start med et gratis inspirationsmøde

Lad os afdække din virksomheds fulde potentiale.

  • Bedre ranking på søgemaskiner
  • Best practice på sociale medier
  • Konverteringsoptimering
  • Konkurrentanalyse
  • Inspiration til AI og ChatGPT
  • Budgetoptimering (ROAS)
  • Korrekt tracking og GDPR

Det er helt uforpligtende.