Du tænker måske, at det ikke har den store betydning, men det har det. Dit websites placering på Google er væsentlig for at opnå succes med dine marketing-indsatser.
Det essentielle er en placering på side et på Google, da brugerne for længst har valgt en af dine konkurrenter, hvis dit website befinder sig længere nede i Googles søgeresultater.
SEO er og bliver en god investering, og selvom det måske lyder meget omfattende, er SEO-forberedelse noget af det vigtigste, du kan gøre – især når du skal lancere et ny website.
Mange virksomheder bruger ganske få ressourcer til SEO-indsatser, hvilket har store konsekvenser for deres websites placering på Google. Et godt råd er at bruge mere tid på SEO, da det højner Googles generelle indtryk af dit website og i sidste ende har stor betydning for websitets placering på Google.
Nedenfor er nogle af de typiske SEO-fejl opstillet. SEO-fejl som du nemt kan undgå, hvis du er opmærksom på dem.
Manglende måling af SEO-effekten
Undervurder aldrig, hvor vigtigt det er at måle effekten af dine SEO-indsatser. Alle medarbejdere motiveres af gode resultater og af at se en udvikling i deres arbejde. Det gælder også for SEO. Sæt ressourcer af til at måle effekten af SEO løbende – både før og efter en indsats. Vær ikke bleg for at opstille konkrete mål, så dine medarbejdere ved, hvor de skal lægge kræfterne. Du vil uden tvivl mærke en forskel.
Misvisende Page Titles og Meta Descriptions
Hvis du hurtigt vil se effekten af SEO så få styr på dine Page Titles og Meta Descriptions.
Der kan være mange grunde til, at Page Titles og Meta Descriptions ikke fungerer optimalt. Enten er du ikke bevidst omkring, hvilken betydning de har, ellers mangler du en guide for, hvordan du skal gøre. Fortvivl ikke – hjælpen er lige ved hånden. Googles retningslinjer gør det nemt for dig at holde dig opdateret på de nyeste regler inden for Page Titles og Meta Descriptions. Så hold godt øje med Google og vær altid opdateret.
Dobbelt indhold
Der eksisterer desværre tit duplikeret indhold på websites, hvilket betyder, at der findes det samme indhold på flere URL-adresser. Det er et stort problem, da det i værste fald medfører, at du bliver straffet på din placering på Google.
Ved hjælp af enkelte omdirigeringer kommer du nemt og hurtigt denne fejl til livs. Du kan bruge 301 redirect, der fortæller Google, at dit website er blevet flyttet til et nyt sted på internettet. Derudover kan du også bruge re=canonical, der beretter Google om, at selvom der er tre, fire eller fem sider med det samme indhold, findes der kun én, der skal kunne findes af Google.
Lad ikke dine keywords styre teksten
Selvom keywords er meget vigtige i arbejdet med SEO, er det endnu vigtigere, at du bruger dem på den rette måde. Mange begår fejlen og lader deres keywords styre teksten. Det medfører, at brugeroplevelsen, forståelsen og værdien af indholdet bliver mindre, da fokus bliver på at presse så mange keywords ind som muligt.
Hold igen med gentagelser, da Google bliver bedre og bedre til at genkende spam og indhold, der ikke er brugervenligt. Fokuser på det gode indhold, da det er det, der i sidste ende, har stor betydning for din rangering på Google.
Hold dig opdateret
Gør dig selv en tjeneste og hold da opdateret på SEO-fronten. Mange begår desværre en stor fejl ved ikke at holde sig opdateret, og det fortryder de senere. Uden videreuddannelse er dine medarbejdere ikke opdateret, hvilket kan gøre søgemaskineoptimering meget uoverskueligt.
SEO er et felt, der er i konstant udvikling, og hvor der hele tiden kommer nye opdateringer fra Google. Hvad du lærte i 2012 er ikke nødvendigvis længere gældende, og netop derfor er det vigtigt at holde dig opdateret på Google, så du kender til de nye retningslinjer. Sørg ligeledes for, at dine medarbejdere holder sig ajour gennem kurser og via sparring med andre.